Skip to main content

blog

Zo landt een security-awarenessprogramma wel

| Author: KPN

De ‘human firewall’ is misschien wel de belangrijkste schakel in security. Veel bedrijven hebben dan ook een programma voor het vergroten van het beveiligingsbewustzijn. Het opzetten van een succesvol programma blijkt echter nog niet zo eenvoudig. Wat zijn de lessons learned?

Mensen maken fouten, soms met verstrekkende gevolgen voor de organisatie. Recente incidenten bewijzen dat. Zoals bij Klarna, een dienst voor het achteraf betalen van een webshopaankoop. Gedurende een korte periode kwamen klanten na inloggen terecht in accounts van andere gebruikers. Volgens de CEO van het Zweedse bedrijf was de bug het gevolg van een ‘human error’.

De Amerikaanse propaangasdistributeur AmeriGas had in mei te maken met een datalek toen een aanvaller gedurende korte tijd toegang had tot de persoonsgegevens van 123 medewerkers. De oorzaak bleek bij een partner te liggen. Een medewerker van deze partner was in een phishingmail getrapt, waarna de aanvaller toegang had tot het e-mailaccount van het slachtoffer.

To read the entire blog, click the "read more" button.