Skip to main content
Kennis en Kunde voor Regionale Cybergevolgbestrijding

Report

Kennis en Kunde voor Regionale Cybergevolgbestrijding

Read report

Dreigingen als sabotage, informatiemanipulatie, informatiediefstal, spionage, storingen of lekken liggen tegenwoordig constant op de loer. Grootschalige cyberincidenten met eventuele maatschappelijke gevolgen zijn realistisch en de toename van menselijke afhankelijkheid van digitale processen kan bij een cyberincident leiden tot directe schade aan de economie of nationale veiligheid (NCTV, 2020). 

In opdracht van de portefeuillehouder Digitale Ontwrichting en Cyber heeft het lectoraat Crisisbeheersing (IFV) een verkenning gedaan naar de benodigde kennis en kunde voor regionale cybergevolgbestrijding. Om in beeld te kunnen brengen welke kennis en kunde veiligheidsregio's nodig hebben voor de gevolgbestrijding van cyberincidenten en hoe deze kennis en kunde kan worden gemobiliseerd.

 

Kennispeil moet verhoogd worden

Uit het onderzoek blijkt dat kennis en kunde voor cybergevolgbestrijding in veiligheidsregio's beperkt aanwezig is. Voor veiligheidsregio's is het lastig meer ervaring en expertise op te bouwen op dit nieuwe crisisdomein, doordat het aantal cyberverstoringen waarbij de inzet van regio's nodig is (tot op heden) beperkt is. Het IFV  adviseert het kennispeil over cyber onder crisisfunctionarissen zoals operationeel leiders, communicatieadviseurs en bedrijfsvoering te vergroten én te investeren in bruggenbouwers die verschillende kennisdisciplines (ICT, bedrijfsvoering, communicatie, crisisbeheersing) met elkaar verbinden. Hierbij kan gedacht worden aan tactisch-strategisch ingestelde 'OvD-Cyber'. 

Klik op de 'read report' knop om het gehele report te lezen.