Skip to main content

blog

Hoe kan uw organisatie zich voorbereiden op een cyberincident?

De media komt dagelijks met nieuws over cyber aanvallen, datalekken of door vermoedelijk cyber aanvallen veroorzaakte ICT-storingen. Het blijkt dat organisaties vaak slecht voorbereid zijn op zo’n cyberincident. Dit is onverstandig, omdat zulke incidenten enorme verstoringen kunnen veroorzaken. Vandaag de dag kan iedere organisatie slachtoffer worden van een cyber aanval als gevolg van misbruikte kwetsbaarheden in het eigen netwerk of in die van software leveranciers. Deze zijn meestal niet specifiek gericht op uw organisatie, maar in een aantal gevallen zijn de aanvallen wel gericht op een specifieke organisatie.

Voorkomen is natuurlijk altijd beter, maar de praktijk leert dat de dreiging zo’n gevarieerd karakter heeft dat je er als organisatie goed aan doet om ook over de volle breedte op alle mogelijke scenario’s voorbereid te zijn. Hoe zorgt u er als directeur of CEO voor dat uw organisatie goed voorbereid is op een cybersecurity incident? Door het ontwikkelen van een Incident Response strategie en plan.

Wat is Incident Response?

Incident Response is het proces dat een organisatie gebruikt om met een IT-Security incident en de gevolgen ervan om te gaan. Vier fundamentele stappen van Incident Response zijn:

  • Stap 1: Technische voorbereiding inrichten
  • Stap 2: Incident Response team formeren
  • Stap 3: Incident Response plan opstellen
  • Stap 4: Trainen, oefenen en leren

Klik op de 'read more' knop om de gehele blog te lezen.