Skip to main content

Report

5 jaar AVG en het perspectief van de Nederlandse consument

Het jaarlijkse privacy-onderzoek van KPMG

Read report

Op 25 mei 2023 is het precies vijf jaar geleden dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) formeel in werking is getreden. Het is interessant om bij dit moment stil te staan en terug te kijken naar wat de afgelopen vijf jaar hebben betekend op het gebied van privacy. KPMG heeft van deze gelegenheid gebruikgemaakt en (net als in onder meer 2018*) onderzoek gedaan naar de privacybeleving van Nederlanders. Door de uitkomsten van dit jaar te vergelijken met die van 2018 hebben we een aantal interessante trends en ontwikkelingen kunnen waarnemen. In dit onderzoek worden deze uitgelicht en voor zover mogelijk verklaard.


Verder staat in dit onderzoek ‘privacy en vertrouwen’ centraal. Hoe is het gesteld met het vertrouwen dat Nederlanders hebben in organisaties om de privacy op een goede manier te waarborgen? En wordt dit eigenlijk wel belangrijk gevonden? Ook kijken we hoe Nederlanders denken over recente ontwikkelingen zoals het monitoren van internetgedrag, het gebruik van algoritmen en kunstmatige intelligentie (AI) en hoe deze ontwikkelingen zich verhouden tot privacy.
* ‘Een beetje privacy graag’ KPMG-onderzoek 2018